fredag 11 februari 2011

Teknikens under!

Ja, hur gör man när man spelar in en skiva? De skivor (eller kassettband) jag har spelat in förr har inte varit så invecklade. En mic, en gitarr och nån liten grej som spelar in. Eller, om man vill lyxa till det, en gammal portastudio. Nu ser det lite annorlunda ut har jag märkt och teknikens under är fascinerande. Först ett litet klick (som jag omöjligen kan hålla takten till), sen en liten gitarr och sen en liten sång så blev det en liten visa. Sen några dagar senare så hade visan blivit en rock/poplåt för tillförordnad studiotekniker/manager samt musiker/producent Lars Paulström hade suttit vid sin dator och spelat lite på ännu en gitarr och lite på en bas och så fixat och donat. Det blev ju riktigt bra, men i rock/poplåtar behövs bra trummor och då får det minsann inte vara datorinspelat om jag får bestämma. Dessutom vill jag sitta med fötterna uppe på ett mixerbord och titta genom en glasruta på någon som spelar trummor (jag har minsann tittat på dokumentärer om sånt.) Och det får jag för jag är skivbolagsdirektör och därmed förstebestämmare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar